Esbat – Täydenkuun taika
- Hae linkki
- X
- Sähköposti
- Muut sovellukset
Esbat – Täydenkuun taika
Kirjoittaja on alexandrialainen ylipapitar, joka on kirjoittanut aikaisemmin netissä sekä paperijulkaisuissa nimimerkillä ”Harakka”. Kirjoittaja on sosiaalialan asiantuntija, jolla on myös kuvataiteilijan koulutustausta ja hän työskentelee sosiaaliohjaajana. Kirjoittaja on kiinnostunut ihmisen mielestä, visuaalisista elementeistä, historiasta ja kirjallisuudesta.
Kuu on erilaisissa tarinoissa ja myyteissä mielletty vaihtelevasti naiseen tai mieheen liittyväksi. Esimerkiksi feminiiniseksi tarinassa, jossa nainen kehrää rukilla ja rukki on kuu, jonka valo toisinaan himmenee naisen hiusten valahtaessa sen eteen aiheuttaen kuunpimennyksen (kuun kapeet) tai kuten seuraavassa pakanallistuneessa Neitsyt Maaria runossa:
Vaihtoehtoisesti kuun yhteydessä on puhuttu ukosta, joka joko on kuu tai tekee toimiaan kuussa. Eri puolilla Suomea on puhuttu vähän eri tavoin myös Rahkosta tai Rahkosesta, joka on mielletty välillä kuun tervaajaksi tai kuun takojaksi riippuen paikkakunnasta ja perinteestä. Vertailun vuoksi japanilaisessa šintouskonnossa auringonjumaluus on nainen Amaterasu ja kuun jumala on mies Tsukuyomi. Muinaisessa egyptissä puolestaan Toth jumala, jonka hahmo oli ibis-lintu kuun sirpin kaltaisesti kaarevine nokkineen, oli kuun, magian, viisauden ja kirjoitustaidon jumala. Egyptiläisessä mytologiassa myös jumalattaret Isis ja Hathor on liitetty kuuhun. Lukemattomia muitakin jumaluuksia on kuuhun liitetty, joista voi lukea lisää esimerkiksi tästä Ylen jutusta. Se, että samassa asiassa löytyy myytillisesti molemmat sukupuolet ei ole yllättävää. Varsinkin, jos on tutustunut Carl Jungin ajatuksiin. Myytit ja tarinat heijastavat ihmisten sisäistä kokemusta. Jung ymmärsi, että kukaan ei ole täysin maskuliininen tai feminiininen, vaan miehessä elää sisäinen naiseus, jota hän kutsui animaksi ja naisessa elää sisäinen maskuliinisuus, jota hän kutsui nimellä animus.
© Mikko Leppänen |
Wiccassa kuu liittyy yleensä Keski-Eurooppalaiseen tapaan naiseuteen ja jumalattareen. Mutta kuten yllä olevasta voimme päätellä, mikään ei ole mustavalkoista. Ei myöskään wiccalaisten polariteettien kanssa työskennellessä.
”Kaikki kylvöt pitää tehdä alkukuussa; ne silloin paremmin menestyvät.”
”Täysikuulla tehdään kynttilät, muuten ei tule valoisia.”
”Täydenkuun aikana ja etelätuulella kalamerta pitää aloittaa.”
”Jos lehdekset (vastakset) hakataan alakuulla, niin ne puut, joista niitä otetaan, kuolevat.”
Perinteisesti ajattelussa on noudatettu ajattelusuuntaa, jossa kaikki minkä halutaan kasvavan, kehittyvän, säilyvän ja lisääntyvän on tehty kuun kasvavassa vaiheessa uudesta kuusta eteenpäin ja kaiken, minkä toivotaan vähenevän, poistuvan, tuhoutuvan tai katoavan on tehty täydenkuun ja uuden kuun välisenä aikana. Uusi kuu ja täysikuu ovat käännekohtia kahden vaiheen välillä ja siksi myös suomalaisessa perinteessä ne ovat olleet erityisen pyhiä.
Lähin kohde jossa voimme huomata kuun ja ihmisen elämänrytmin yhteyden on naisen keho. Jos valosaaste ja hormonaalinen ehkäisy ei pääse sotkemaan hedelmällisessä iässä olevan naisen kuukautiskiertoa, sen voidaan havaita seuraavan kuun rytmiä. Tällöin ovulaatio eli suurin todennäköisyys tulla raskaaksi osuu täyden kuun aikaan ja vastaavasti kuukautiset osuvat uudelle kuulle. Samoin on huomattu, että paljon yhdessä aikaa viettävien naisten hormonaalinen kierto alkaa ajan kuluessa synkronoitua, jolloin on tavallista, että läheisillä ystävättärillä tai saman perheen hedelmällisessä iässä olevilla naisilla on kuukautiset tai ovulaatio samanaikaisesti. Naisen keho, joka aloittaa joka kuukausi uuden syklisenä toistuvan kierron: uuden alun, kukoistuksen, laskun ja tuhon, on hyvin konkreettinen ja omalla tai läheisten keholla elettävä kokemus kuun voimasta mieleen, ruumiiseen ja ihmisen elämään. Käärme nahkansa luovana on ollut muinaisen ihmisen mielestä kuin itsensä aina uudelleen synnyttävänä olento. Ja käärme on usein ollutkin vanhoissa myyteissä jumalattaren, uudistumisen ja jälleensyntymisen symboli.
Farrarit kirjassaan The Witches´ Goddess kertovat, että ihmismiehen rooli vanhemmuudessa ei ollut mikään viimeaikainen keksintö, vaan sen ajatus oli päällekkäinen ja punoutunut vanhaan uskomukseen siitä, että kuu oli naisen todellinen hedelmöittäjä. Farrareiden mukaan jotkin heimot uskoivat, että miehen tehtävä oli naisen väylän avaaminen kuun hedelmöittävälle vaikutukselle. Toiset heimot puolestaan uskoivat, että vaikka suurin osa raskauksista oli miehen ja naisen välisen yhdynnän seurausta oli silti olemassa erityisiä ”kuun lapsia” ja tätä ajatusta on käytetty monen kuninkaan kohdalla. Farrareiden mukaan kuun lapsiksi miellettävät käyttivät usein kuunsirpin symbolia kruunussaan. Espanjankielisessä traagisessa kappaleessa ”Hijo de la luna” eli ”kuun poika” kerrotaan tarina, jossa romaninainen rukoilee kuuta antamaan itselleen miehen, johon on rakastunut. Kuu lupaa naiselle miehen, mutta sanoo vaativansa naiselta tämän esikoislapsen maksuna. Kuu sanoo syyksi: ”..koska se, joka oman lapsensa uhraa, jottei olisi yksin, vähän häntä rakastaisi.”. Nainen saa haluamansa miehen, mutta kun hän synnyttää lapsen se onkin valkoinen kuin kärpän turkki ja jolla on harmaat silmät. Mies uskoo, että nainen on pettänyt häntä toisen miehen kanssa (koska ei tiedä kuun osuudesta) ja surmaa naisen. Kuu ottaa poikansa luokseen taivaalle. Tarinan mukaan, kun lapsi on onnellinen on kuu täysi, ja kun lapsi itkee kuu vähenee muodostaakseen lapselle keinun, jossa tätä keinuttaa. Tarina esitetään alla olevalla musiikkivideolla.
”Milloin ikinä teillä on tarve mille tahansa, kerran kuussa ja parasta kun on täysikuu, kerääntykää yhteen jonnekin salaiseen paikkaan ja jumaloikaa minun henkeäni. Minun, joka olen kaikkien noitien kuningatar.”
(vapaa käännös, lähde: Doreen Valiente Foundation)
Tätä kokoontumista kutsutaan wiccojen keskuudessa nimellä Esbat. Rituaalin olennaisina osina on rituaalisen kehän muodostaminen tradition mukana perinnöksi saaduin keinoinen, jumalattaren kutsuminen jota nimitetään Drawing Down the Mooniksi eli kuun alas vetämiseksi ja jumalattaren ja jumalan yhtyminen.
Hague, N. 2017. The Hare, the Moon Egg & the Goddess of Easter. https://neilhague.com/index.php/2017/04/07/the-hare-the-moon-egg-the-goddess-of-easter/
Harva, U. 1948/2018. Suomalaisten muinaisusko. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura: Helsinki
Krabbe, K. 2018. Kuun kierto ja kuukautiset. http://naiseudenvoima.com/kuun-kierto-ja-kuukautiset/
Krohn, K. 1915/2008. Suomalaisten runojen uskonto. Salakirjat: Helsinki
Leppänen, M. 2011. Esoteerinen maantiede ja periferiaterapia. http://esoteerinenmaantiede.blogspot.com/2011/11/keskiaikaisten-kirkkojen.html
Northrupp, C. 2018. Wisdom of the Menstrual Cycle. Honoring the Sacred Moon Cycle. https://www.drnorthrup.com/wisdom-of-menstrual-cycle/
Owlcation 2018. The Moon Rabbit in Legend and Culture. https://owlcation.com/social-sciences/moon-rabbit#
Pöyhönen, A. 2005. Yläkuu ja alakuu. Ajoituksen taito suomalaisessa kansanperinteessä. Gummerus Kirjapaino Oy: Vaajakoski
Terve.fi 2018. Kehon nesteiden määrä. https://www.terve.fi/artikkelit/kehon-nesteiden-maara
- Hae linkki
- X
- Sähköposti
- Muut sovellukset
Kommentit
Lähetä kommentti